Google vs. mobiele websites

Als het goed is heb je waarschijnlijk wel ergens opgevangen dat Google nieuwe maatregelen heeft ingevoerd voor het beoordelen van websites. Sinds 21 april 2015 is het algoritme aangepast om RWD mee te nemen in de PageRank voor mobiel zoekverkeer. Dit werd een maand geleden bekend gemaakt, en het heeft gewerkt: er is een duidelijke stijging in responsive websites.

Als je nu vanaf je mobieltje Google gebruikt zie je in het overzicht van je zoekresultaten meteen of de website die je wil bezoeken ook apparaat-vriendelijk is. Voor tablets krijg je dit overzicht trouwens niet te zien. De update die Google heeft gepusht is alleen van toepassing op onze kleinste apparaten.

mobiel zoekresultaat google

Ben jij mobiel vriendelijk?

Uiteraard is het belangrijk om te weten of je website überhaupt geschikt is voor mobiel voordat je gaat kijken wat je allemaal moet gaan aanpassen om beter te scoren. Gelukkig heeft Google hier een handige tool voor gemaakt. Als je goed uit deze test komt dan kan je gaan kijken hoe je je website nog meer kan verbeteren. Als je hier niet goed uit komt moet je mij misschien een e-mailtje sturen.

Omdat pagina’s individueel worden beoordeeld kan het zijn dat sommige pagina’s nog niet worden weergegeven in de zoekresultaten als vriendelijk, terwijl ze wel geschikt zijn voor smartphones. Als het goed is komt dit vanzelf goed als de update zich verder verspreidt op het internet.

Wat eist Google in naam van de mobiele gebruiker?

  1. Niet meer zoomen of horizontaal scrollen
    Er is weinig wat meer irritatie oproept op bij het gebruik van smartphones als het niet kunnen lezen van teksten. In moeten zoomen en dan ook nog van rechts naar links scrollen is echt een no-go. Weg ermee dus. Alle content moet passen op het scherm waarin het zichtbaar is.
  2. Genoeg ruimte om de juiste dingen aan te raken
    Drukken op een knop op een mobieltje is soms nogal een opgave, dikke vingers zijn niet te verhelpen. Te kleine knoppen of links die te dicht op elkaar staan wel. Het advies geldt dan ook dat er minimaal 7mm tussen touch-elementen moet zitten om klik-verwarring te voorkomen. En vergeet niet om de knoppen zelf ook niet te klein te maken voor de vingers van de gebruiker.
  3. Grootte van het lettertype
    Leesbaarheid is belangrijk. Dit slaat eigenlijk terug op het niet-zoomen principe. Als de gebruiker niet in één oogopslag kan zien wat er op de website staat dan werkt het niet. 16px is de maatstaf, maar als je liever flexibel werkt, kijk dan naar 1 em/rem. Em’s en rem’s worden automatisch per apparaat berekend en zijn ongeveer vergelijkbaar met 16px.
  4. Geblokkeerde content
    Google’s robots checken graag wat er allemaal zichtbaar is voor de gebruikers en als ze dat niet kunnen doen wordt je daar voor gestraft. Dit is iets wat trouwens voor SEO op alle formaten en apparaten geldt. Dus vergeet niet je robots.txt te controleren.

Waar moet je beginnen met al deze eisen?

Wat Google uiteindelijk wil is dat de gebruiker de beste ervaring heeft en alle eisen die worden gesteld zijn hiermee in lijn. Dus zorg er voor dat alle content op het mobiele scherm past zonder zoom of scroll praktijken. Heb je deze tag al een keer gezien?

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1”>

Zo niet, dan is het misschien een goed idee om even verder te Googlen naar RWD en te kijken hoe media queries werken. Google heeft ook een handige FAQ opgesteld en je kan natuurlijk altijd mij of je webmaster vragen.

Als je gebruik maakt van Google PageSpeed Insights (en als je dat nog niet doet wordt het tijd) dan heb je misschien al gezien dat er een nieuwe ranking beschikbaar is.

pagespeed-insights-mobiel

De User Experience Ranking is weer gericht op de gebruiker en er staan genoeg hints en tips bij om aan de eisen van Google te voldoen. En uiteindelijk aan de eisen die bij de algehele gebruikerservaring horen.