Het beste van je Call to Action

Goede Call to Action knoppen zijn duidelijk en zorgen voor een betere conversie op een website. Bij het ontwerpen van CTA’s let je o.a. op kleur, contrast en inhoud zodat de knop de aandacht krijgt die hij verdient. Voor zo’n klein element is het een bijzonder belangrijk onderdeel van je pagina.

Om het beste van je CTA te maken heb ik de volgende tips voor je samengesteld:

1. Definieer je doel

Kies je doel

Iedere webpagina is tegenwoordig een landingspagina; via social media en google komen bezoekers lang niet altijd via je homepage je site binnen. Als het goed is zijn alle individuele pagina’s gemaakt met een specifiek doel en daar naar ingedeeld op de website.

Voor een effectieve Call to Action moet je het doel van de pagina samenvatten in één knop. Dus als een pagina meerdere doelen heeft is het belangrijk om uit te vogelen welk doel het belangrijkste is. Het is absoluut mogelijk om meerdere Call to Actions te maken, mits het voor de gebruiker niet verwarrend wordt.

CTA’s zorgen voor conversie, pas je pagina prioriteiten daar op aan.

2. Maak duidelijk wat je te bieden hebt

Call to Action

Goede microcopy is lastig, houd het bij kort en krachtig. De ideale Call to Action bestaat uit 2 of 3 woorden, probeer het in ieder geval onder de 5 te houden. Het kiezen van de juiste woorden combinatie moet verleiden tot het nemen van actie. Het gebruik van werkwoorden en gebiedende wijs kan dit versterken.

Vertel de gebruikers wat ze van je dienst of product kunnen verwachten. Vraag jezelf “welk probleem los ik op voor mijn klant”. En waar nodig is het ook geen crime om verdere uitleg te geven of voordelen aan te stippen. Niemand klikt zomaar op een knop omdat er “klik mij” op staat,  ook niet als het heel uitdagend in 5 woorden is gepresenteerd. Vergeet het achterliggende verhaal niet, maar verplaats je lappen tekst niet naar de ruimte rondom de CTA.

3. Onderscheid op het visuele vlak

Opvallende Call to Action

Als je de boodschap weet en hebt besloten hoe je die wil verwoorden is het belangrijk om de aandacht er naar toe te trekken. Aandacht trekken is makkelijk, mensen reageren op visuele stimuli. Neem daar de ruimte voor.

Locatie

De meeste Call to Action knoppen worden lekker prominent bovenin de pagina geplaatst boven de vouw. Het is handig om rekening te houden met de natuurlijke leesrichting van je bezoeker. In negen van die tien gevallen is dat van links naar rechts. Dus zolang je geen Aziatische markt probeert te benaderen kan je de bewezen UX richtlijnen aanhouden.

Als je naar deze schema’s kijkt is het al vrij snel duidelijk welke delen van de site meer aandacht kunnen verwachten van je bezoeker. Er zijn uiteraard uitzonderingen, bijvoorbeeld social media share buttons, die meer effect hebben op een andere locatie. Of visuele hiërarchie die de gebruikelijk scan patronen van je bezoeker doorbreekt. Er situaties zijn waar je eerst je verhaal wil vertellen voordat je actie oproept.

Ruimte

Witruimte of negatieve ruimte is een bekend design concept. Door elementen niet te dicht naast elkaar te zetten creëer je visuele ademruimte. Zelfs bij gelaagde items zoals een knop op een achtergrond is het goed om een ruime marge in gedachten te houden.

Door ruimte te maken kan de focus snel gericht worden op het doelwit. Als je veel verschillende elementen op een pagina moet plaatsen, zorg dan dat ze elkaar niet (visueel) in de weg zitten.

Kleur

Visueel contrast is snel geregeld door een kleur te kiezen die afsteekt tegen de rest van de inhoud. Een lichte Call to Action op een donkere achtergrond of andersom trekt het oog naar de boodschap. Het volgen van design principes kunnen helpen om de juiste contrasterende kleur te kiezen. Gradaties en schaduwen kunnen ook helpen, mits het niet volledig uit de toon valt bij je huisstijl. Als het goed is kan je ook terugvallen op de huisstijl om de kleur en algemene look van de Call to Action te bepalen.

Afbeeldingen

‘A picture is worth a thousand words’ klinkt vast bekend. En het is waar. Door de juiste afbeeldingen te kiezen kan je heel effectief je boodschap overbrengen. Foto’s met lachende mensen nodigen uit, en iconen symboliseren een idee. Wees dus niet bang om hier binnen of buiten de Call to Action knop gebruik van te maken.

4. Bied een alternatief

Je bent natuurlijk niet verplicht om je tot een enkele CTA te beperken, of alleen een primaire boodschap. Een secundaire Call to Action kan helpen om je boodschap te versterken of extra informatie te verstrekken.

Bekijk het standaard stramien en probeer dan een unieke manier te vinden om je boodschap te presenteren. Het belangrijkste is dat het bij jou en je doelgroep past.