Review: Client Centric Web Design, Paul Boag

Zonder klanten heeft een onderneming geen bestaansrecht. Je kan jezelf helemaal geweldig vinden, maar als niemand met je samen wil werken en van je wil afnemen kom je nergens. In Client Centric Web Design gaat Paul Boag in op de relatie tussen vormgevers, ontwikkelaars, en hun klanten.

De klant uit de hel

Veel designers en ontwikkelaars vinden een hoop klanten duivels, er zijn zelfs hele sites opgericht met horrorverhalen over klantcontact. Paul Boag geeft hier in zijn boek een paar mooie voorbeelden van. En daarna draait hij het scenario om, een hoop klanten vinden het hels om met een opdrachtnemer te werken. Iedere partij heeft een eigen beleving.

Een pijnpunt wat Paul aanstipt is het feit dat opdrachtgevers vaak pas (uit angst vanwege slechte ervaringen in het verleden etc.) naar een designer zoeken als er een grote reorganisatie nodig is van de website en visuele uitingen. Terwijl het beter zou zijn om in kleine stappen een proces op lange termijn te doorlopen en dingen aan te pakken voordat ze een grote issue worden. Een goede werkrelatie is dus erg belangrijk.

Klant is koning

Wat het boek voorstelt is dat je als opdrachtnemer eens goed naar jezelf moet kijken om er achter te komen waarom deze relaties zo moeizaam verlopen. Wat nog wel eens wordt vergeten is dat je zelf niet de expert bent van het bedrijf van je klant, de klant is immers koning. Tenminste op het gebied van het bedrijf. Het is aan de ontwerper en ontwikkelaar om te adviseren op gebieden van hun expertise.

Je Klant Kent Zijn Klanten

Door je expertise te delen en meer te leren over je klant en zijn expertise kan je een vertrouwensrelatie opbouwen, en Paul geeft hier een aantal voorbeelden van hoe je dat kan aanpakken.

Client Centric Design

Het boek Client Centric Web Design leest snel weg en geeft een hoop voorbeelden van werkelijke situaties. Het geeft inzicht in hoe je relaties kan verbeteren met het oogpunt op je klant in plaats van de eindgebruiker. Pak het op en blader het door, geheid dat je er iets van kan leren.