Waarom ik mijn klanten huiswerk geef

Ieder project begint bij het begin, klinkt logisch. Maar wat is het begin? De brief? Een lijstje met gewenste resultaten? Een moodboard?

Bij mij begint een project nadat ik een intake heb gedaan en de offerte is getekend. Dan heb ik inzicht in de vraag en is de eerste officiële handeling voltooid, waardoor ik me op het creatieve gedeelte kan richten. Als het goed is heb ik dan voldoende informatie om het eerste concept uit te schetsen en te presenteren. Het probleem is dat je met creativiteit onmogelijk veel kanten uit kan en dit gefocust moet worden om productief te kunnen zijn.

Stijl is subjectief

De huidige trend in visueel ontwerp is flat design en ik moet toegeven dat ik dat wel fijn vind omdat het goed bij mijn persoonlijke stijl past. Maar bij het uitvoeren gaat het niet om mijn persoonlijke stijl, maar de stijl die van toepassing is op de opdracht en de opdrachtgever een goed gevoel geeft.

Het probleem is dat het lastig is om een gevoel uit te drukken in woorden, het is abstract dus het vereist veel variabelen om de details goed over te kunnen brengen. En niemand heeft zin of tijd om  een woordenboek door te spitten in de hoop om de beleving beter over te brengen.

Visuele beleving is meer dan je denkt

Voor een klant is het belangrijk om visie over te brengen en dit kan dan ook beter gedaan worden door het uitzoeken van beelden en details. Het hoeft niet eens beperkt te zijn tot foto’s of ander beeldmateriaal; textuur, tast en smaak zijn dan ook ineens van toepassing.

Het is niet alsof iedereen synesthesie heeft maar dat betekent niet dat onze hersenen geen verbindingen leggen tussen de input van verschillende zintuigen. En aangezien het aan mij is om die input te vertalen naar output is het handig om een visuele handleiding te hebben voor de visuele richting van het project.

Toepassen op het huiswerk

Je vraagt je nu vast af: “wat is nu dat huiswerk waar je het over hebt?” Heel simpel gezegd is het dit:

  • Geef me minimaal 5 voorbeelden van dingen die je aantrekkelijk vindt en vertel me waarom.
  • Geef me minimaal 5 voorbeelden van dingen die je onaantrekkelijk vindt en vertel me waarom.
  • Zoek minimaal 5 voorbeelden uit die je interessant vindt waarvan je niet meteen denkt dat ze van toepassing zijn op het project.

Het is belangrijk om aan te geven welke details goed voelen en welke slecht en je vooral niet te beperken tot alleen websites van je concurrenten etc. Een foto van een landschap is net zo goed te gebruiken om een menu te ontwerpen. Soms zelfs beter dan met de tig voorbeelden van concurrerende websites.

De vertaalslag

Nadat het huiswerk is ingeleverd bij de juffrouw kan ik echt aan de slag. Soms maak ik er een moodboard van met nieuwe elementen waarvan ik denk dat ze bij de uiteindelijke stijlrichting passen en soms ga ik direct aan de slag met schetsen. Het draait er uiteindelijk om dat ik een vertaalslag kan maken naar het concept waar we mee verder kunnen werken.

Het mooie van op deze manier werken is dat het geen absoluut pad is dat we moeten volgen. We kunnen hierdoor nieuwe zijweggetjes ontdekken waardoor het een uniek ontwerp oplevert.