Wel of geen slider op je website

Een van de meest gebruikte web elementen die je online tegenkomt is de slider, lekker prominent op de homepage en het liefst lekker groot. Het is een trend die weigert te vertrekken, maar inmiddels is er genoeg data verzameld om aan te tonen dat dit toch beter zou zijn. Een goed voorbeeld van waarom er zoveel designers tegen sliders zijn is deze website.

Redenen om (niet) voor een slider te kiezen

Redenen om geen slider te kiezen

De reden dat website eigenaars vaak graag een slider willen is omdat ze een hoop informatie willen presenteren op de homepage. Je kan heel handig op één plek meerdere Calls to Action (CTA’s) plaatsen die niet direct met elkaar conflicteren. Dit is ook juist de reden waarom je dat niet wil doen; op te veel CTA’s zit niemand te wachten.

Advertenties op websites zijn vaak druk met beweging, kleur en andere elementen. Inmiddels zijn we er aan gewend geraakt om dit soort elementen te negeren en het aantal clicks dat een banner ontvangt zijn tergend laag. Het probleem van sliders is dat ze ons vaak onbewust herinneren aan advertentie banners, waardoor de conversie van een slider enorm keldert. De gemiddelde interactie van een slider ligt op een paar procent.

Het grappige is dat sliders het vaak goed doen op het gebied van mobiele interactie. Maar SEO wordt sterk beïnvloed door performance en boven de vouw content. Een slider boven de vouw neemt niet alleen waardevolle ruimte in beslag, het laden van extra scripts en afbeeldingen heeft een negatieve impact op de performance.

Ik wil toch een slider gebruiken, wat nu?

Ik wil wel een slider

Soms is een carousel de oplossing waar je naar op zoek bent, bijvoorbeeld voor een product pagina of als galerij. Zolang de context klopt is er niets mis met de presentatie van een slider. Let dan wel op de volgende dingen:

  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatie door het gebruik van pijlen, bullets en/of thumbnails.
  • Zorg dat de carousel niet automatisch doorloopt, en als hij dat wel doet moet hij direct stoppen als er interactie van de gebruiker is. De bezoeker moet altijd controle hebben over wat hij of zij ziet op je pagina.
  • Zet er niet te veel tekst op, lange stukken lezen doen we liever met statische content.
  • Gebruik niet meer dan 3 — maximaal 4 — slides, de interactie gaat omlaag en de traagheid van je pagina gaat omhoog.
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke touch interactie voor je mobiele bezoekers.

Als het mogelijk is, kijk dan ook of je de optie hebt om de slider naar de onderkant van de pagina te verplaatsen. Dit lost al een aantal problemen op en als je de slider asynchroon laadt heeft het ook minder invloed op je performance.

Het alternatief

Er zijn natuurlijk ook een hoop andere dingen die je kan doen in plaats van een slider. Door selectiever je content te presenteren kan je de behoefte voor een slider al vaak elimineren. Zie het als je elevator pitch, daar vertel je ook niet drie verschillende versies van.

Maak gebruik van een afbeelding of een video die waarde toevoegt aan je pagina. Dit kan met of zonder een CTA. Een CTA kan prima doorlinken naar een landingspagina waar je meer dan genoeg ruimte hebt om je inhoud te presenteren.

Waar het allemaal om draait is uiteindelijk de gebruiksvriendelijkheid van je site. Denk dus vooral heel goed na over wat je op iedere pagina van je website te vertellen hebt. Kijk daarna hoe je die content wil presenteren voordat je besluit of een slider überhaupt van toepassing is.

Zoals met alle keuzes die je maakt is het afhankelijk van je publiek.